In del Cielo viene Juan, I document the encounter of San Juan with San Benito in La Sabana, Vargas state in Venezuela. I focus on images of dancing and bodies in motion duringthe religious ritual as a tribute to Maya Deren's documentary film A
Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti. A film that she was unable to complete, created with the purpose of capturing the state of possession in which Haitians enter rituals. In my clip, I make a new reading of the footage that Deren filmed in the 1950s trying to shed her experimental gaze to focus on an 'objective' anthropological one. I suggest a more experimental approach -almost opposite- in which I try to hold back from my anthropological gaze to present one that centers on movement and the subjectivity of a cultural manifestation.En este trabajo hago un registro libre del encuentro de San Juan con San Benito en la Sabana, estado Vargas en Venezuela me centro en los movimientos y ritmos del encuentro de los santos, haciendo un pequeño homenaje a Maya Deren y su intento inconcluso en Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti de captar el estado de posesión en el que entran haitianos en rituales. En mi clip, hago una relectura al material que Deren captó en la década de los cincuenta intentando despojarse de su visión artística para centrarse en una mirada ‘objetiva’ de la antropología. Propongo una más libre, quizás una contraria, en la que trato de despojarme de mi visión antropológica para presentar una más libre en donde cobran fuerza el movimiento y la subjetividad de manifestación cultural cobran fuerza.